Sist oppdatert 26. april 2023 av Advokat Eirik Teigstad
Hvis du har kjøpt en båt og oppdager alvorlige mangler eller feil, kan du ha rett til å heve kjøpet. Dette innebærer at du som kjøper kan kreve å få pengene tilbake, og selger må ta båten tilbake. For å kunne heve kjøpet, må mangelen eller feilen som hovedregel være vesentlig.
Grunnlag for heving
For å ha rett til å heve et båtkjøp, må du kunne påvise at det foreligger en mangel eller feil ved båten. Dette kan være konstruksjonsfeil, skjulte skader eller andre forhold som gjør at båten ikke oppfyller de kravene som er avtalt mellom kjøper og selger.
Forbrukerkjøpsloven og heving
Ved kjøp av båt fra en forhandler eller næringsdrivende, reguleres kjøpet av forbrukerkjøpsloven. I henhold til loven har kjøperen rett til å heve kjøpet dersom det foreligger en mangel og denne ikke er uvesentlig. Selger har imidlertidig rett til å forsøke å rette manglene.
Kjøpsloven og heving
Ved privatkjøp av båt, reguleres kjøpet av kjøpsloven. Heving av kjøpet krever også her at mangelen er vesentlig, og at båtkjøper har reklamert innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget.
Reklamasjon og krav om heving
For å kunne kreve heving av kjøpet, må kjøperen reklamere til selger innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha vært oppdaget. Reklamasjonen bør inneholde en beskrivelse av mangelen og et krav om heving av kjøpet.
Forhandlinger og eventuell tvist
Dersom selger ikke aksepterer kravet om heving, kan det være nødvendig å søke juridisk bistand for å løse tvisten. Det er viktig å samle all relevant dokumentasjon, som kontrakt, kommunikasjon og eventuelle takstrapporter.
Forsikringen dekker advokatutgiftene
Forsikringen på båten har rettshjelpsdekning som dekker advokatutgiftene, minus en egenandel.
Kilder
- Forbrukerkjøpsloven (Lovdata)
- Masteroppgave: Kjøpsrett (Munin)
- Heving og erstatning etter kjøp av bil og båt (Advokat Teigstad)
Oppsummering
For å heve et båtkjøp på grunn av alvorlige mangler eller feil, må du som kjøper kunne påvise at mangelen er vesentlig og har betydning for båtens bruk eller verdi. Kjøperen må reklamere til selger innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget og kreve heving av kjøpet. Dersom selger ikke aksepterer kravet, kan det være nødvendig å kontakte en advokat som kan bringe saken inn for Forliksrådet eller Forbrukerrådet.