Sist oppdatert 26. april 2023 av Advokat Eirik Teigstad
Når man kjøper en motorsykkel, forventer man at den fungerer som den skal og er i samsvar med beskrivelsen som ble gitt før kjøpet. Men hva om det oppstår problemer med motorsykkelen, og den har mangler som ikke var avtalt? Kan man heve kjøpet? I denne artikkelen vil vi se på hvordan kjøpslovene håndterer slike situasjoner.
Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven
I Norge er kjøp av motorsykkel regulert av to lover, avhengig av om selgeren er en forhandler eller en privatperson. Dersom motorsykkelen er kjøpt fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Kjøp fra en privatperson er regulert av kjøpsloven.
Forbrukerkjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren rettigheter dersom varen har mangler som ikke var avtalt. Det innebærer at hvis motorsykkelen har en mangel, har kjøperen rett til å reklamere. Reklamasjonsfristen er på to år etter at kjøperen har overtatt motorsykkelen, eller fem år hvis motorsykkelen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.
For å kunne heve kjøpet av en motorsykkel, må følgende kriterier være oppfylt:
- Mangelen må være ikke uvesentlig.
- Reklamasjonen må være sendt innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget.
- Selgeren må ha fått en rimelig mulighet til å rette opp mangelen.
Kjøpsloven
For kjøp av motorsykkel mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. Reklamasjonsreglene er skåret over samme lest som forbrukerkjøpsloven, men med litt svakere rettigheter. Retten til å heve kjøpet krever her at mangelen er vesentlig, og at reklamasjonen er sendt innen rimelig tid, og at selger har fått høve til å rette mangelen et par ganger.
Forsikringen dekker advokatutgiftene
Dersom du vurderer å heve kjøpet av en motorsykkel på grunn av mangler, kan det være lurt å kontakte en advokat som kan hjelpe deg med å vurdere saken og forhandle med selgeren. Alle forsikringsselskaper tilbyr juridisk bistand som en del av forsikringsavtalen, ved at de betaler salæret til den advokaten du har valgt.